Chleb żytni na zakwasie ze słonecznikiem

bochenek-chleba

Dawno nie piekłam chleba, upały zdecydowanie mnie do tego zniechęcały, ale Pieczarka Mysia skutecznie mnie zachęciła do odpalenia piekarnika, po tym jak zobaczyłam u niej przepis na chleb żytni na zakwasie.
Moje chlebki niestety lekko siadły, co widać na zdjęciu. Bardzo szybko urosły i nim się zorientowałam zaczęły wychodzić poza foremkę. Już po pięciu godzinach (mimo, że w przepisie chleb musi wyrastać 10-12 godzin) zmuszona byłam go włożyć do piekarnika. Przy przenosinach do piekarnika lekko klapnął. Całe szczęście stracił tylko na urodzie, bo w smaku jest rewelacyjny !


Chleb żytni na zakwasie ze słonecznikiem

Proporcje na 1 kreskówkę
Składniki
Na zaczyn:

  • 4 łyżki aktywnego zakwasy żytniego
  • 80 g maki żytniej typ 2000
  • 100 g wody

Na ciasto właściwe:

  • Gotowy zaczyn
  • 100 g mąki żytniej typ 2000
  • 250 g mąki żytniej typ 720
  • 50 g maki pszennej
  • 50 g płatków owsianych
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczki soli
  • 1/2 szklanki ziaren słonecznika
  • 400-500 g wody

Wykonanie:

Składniki zaczynu wymieszać i odstawić na 8 godzin w  ciepłe miejsce.
Po tym czasie dodać do zaczynu składniki na ciasto właściwe. Wymieszać łyżką, jeśli byłoby za suche dodać troszkę wody.
Keksówkę (25 x 11) nasmarować tłuszczem i obsypać otrębami. Ciasto przełożyć do formy, posmarować woda i obsypać płatkami owsianymi.
W przepisie, Mysia zostawiała ciasto do wrośnięcia na  10-12 godzin. U mnie już po pięciu ciasto zaczęło wychodzić z formy.
Chleb pieczemy przez godzinę w piekarniku nagrzanym do 200 stopni.
Gdy jest już gotowe wyjmujemy z formy i studzimy na kratce.

Komentarze