Świąteczny chlebek cytrynowo-rozmarynowy z żurawiną

drozdzowy-chleb-na-kratce

Do upieczenia chleba według tego przepisu podchodziłam już na Boże Narodzenie, ale zrobiło mi się krucho z  czasem, więc postanowiłam to odłożyć na później. Teraz, przeglądając przepisy z których chciałabym stworzyć moje wielkanocne menu znowu wpadł mi w ręce ten rozmarynowy chlebek i tym razem postanowiłam go wypróbować. Polecam go na świąteczne śniadanie, będzie idealnym  i oryginalnym dodatkiem do wędlin, jaj i wszelkiego rodzaju sosów.
Inspiracja Kucharnia  z moimi małymi zmianami.


Świąteczny chlebek rozmarynowy z żurawiną

Składniki:
  • 1 szklanka mleka
  • 5 łyżek masła, pokrojonego na małe kawałki
  • 1/4 szklanki miodu
  • 2 łyżeczki rozmarynu
  • starta skórka z 1 cytryny
  • 2 jajka
  • 1/4 szklanki ciepłej wody
  • 20 g świeżych drożdży
  • 3/4 łyżeczki soli
  • 1 szklanka suszonej żurawiny
  • 4 szklanki mąki pszennej
Dodatkowo
  • 1 łyżeczka cukru
  • mleko



Wykonanie:
Drożdże rozpuszczamy w letniej wodzie i odstawiamy na 15 minut, aż pojawi się piana.
W niewielkim garnuszku podgrzewamy mleko z masłem, miodem, rozmarynem i skórką cytrynową, cały czas mieszając. Odstawiamy do przestygnięcia. 
Do miski wbijamy jajka, wlewamy przestygnięte mleko z masłem, dodajemy sól. Miksujemy dodając po szklance mąki, aż do momentu kiedy ciasto zacznie odchodzić od brzegów miski i nie stanie się gładkie. Wtedy dodajemy żurawinę i wyrabiamy, aż ciasto się z nią całkowicie połączy. Następnie ciasto formujemy w kulę i umieszczamy w natłuszczonej misce, przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 1 godzinę, aż podwoi swoją objętość. Po tym czasie ciasto musimy odgazować, uformować i włożyć do wyłożonej papierem do pieczenia keksówki  (u mnie 30 cm). Ponownie odstawiamy je na minimum 60 minut do wyrośnięcia i podwojenia swojej objętości.
Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni. Wierzch ciasta  malujemy mlekiem i posypujemy cukrem. Pieczemy około 45 minut, po upieczeniu studzimy na kratce.

Komentarze

Prześlij komentarz