Pomidorowy jasny chleb orkiszowy z sezamem


Tym razem w naszej kwietniowej piekarni Amber zaprosiła nas do wspólnego pieczenia pomidorowego jasnego chleba orkiszowego z sezamem. Przepis został zaczerpnięty z bloga Leśny zakątek, który prowadzi Dana. Ciasto podzieliłam na 2 bochenki, bo gdy zajrzałam do miski gdzie wyrastało ciasto, zrobiło się go bardzo dużo :-). Niestety chlebki lekko mi klapnęły po wyjęciu z koszyczków. Chyba moje ciasto było troszkę za rzadkie, a poza tym zastała mnie już noc z tymi rosnącymi chlebami i musiałam już włożyć do piekarnika, nie mogłam już dłużej czekać. Następnym razem zostawię je do rośnięcia na całą noc i będę piekła dopiero rano.
Mimo wszystko chleb bardzo nam smakował, dodatek pomidorów do chleba to doskonały pomysł.




Pomidorowy jasny chleb orkiszowy z sezamem

Składniki
Zaczyn:
  • 55 g aktywnego zakwasu żytniego razowego
  • 200 g mąki orkiszowej białej
  • 200 g wody
  • 1 jabłko starte na tarce jarzynowej

Ciasto właściwe:
  • cały zaczyn
  • 400 g zmiksowanych krojonych pomidorów z puszki
  • 350 g mąki orkiszowej białej
  • 300 g mąki pszennej chlebowej
  • 1 łyżka miodu
  • sezam czarny wg uznania (użyłam białego)
  • 15 g soli morskiej


Wykonanie:
Składniki zaczynu mieszamy w misce, przykrywamy folią i odstawiamy na minimum 12 godzin.
Do zaczynu dodajemy zmiksowane pomidory, sól, miód i sezam. Następnie stopniowo dodajemy obydwie mąki. Ciasto wyrabiamy ręcznie przez około 10 minut, natomiast  mikserem o połowę krócej.
Ciasto odstawiamy na 3 godziny. W czasie tych 3 godzin w odstępach 60 minutowych ciasto wyjmujemy na omączony blat, rozpłaszczamy, składamy i ponownie wkładamy do miski (można podpatrzeć tutaj jak się składa, a potem formuje chleb). Po upływie 3 godzin ciasto wyjmujemy i formujemy z niego 2 bochenki. Wkładamy je złączeniami do góry do koszyków wyłożonych ściereczką. Pozostawiamy do ostatecznego wyrośnięcia. Im wyższa temperatura otoczenia, tym szybciej chleby nam wyrosną.U mnie chleby rosły 6 - 7 godzin.
Chleb delikatnie przekładamy na łopatę, szybko nacinamy ostrym nożem i pieczemy w piekarniku nagrzanym do 220 stopni przez 15 minut, rzucając na blachę 2-3 kostki lodu. Następnie zmniejszamy temperaturę do 200 stopni i pieczemy jeszcze około 30 minut.
Chleb studzimy na kratce.
Moja uwaga: Dana w swoim przepisie pisze, że ciasto jest luźne, ale z każdym złożeniem staje się bardziej sprężyste. Moje wyszło jednak trochę zbyt luźne i następnym razem dam nieco więcej mąki.





 Chleb Dany piekli:
Aciri Bajkorada
Dorota Ugotujmyto.pl
Mimbla Ruskie raz
Renata S forksncanvas
Żabka Healthy Craving

Komentarze

  1. Bardzo ładny chlebuś:) .... pozdrawiam i dziękuję za wspólne pieczenie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ale piękny chlebuś :) dziękuje za wspólną zabawę w kuchni! :*

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie pyszne dziury!!! Ja byłam lekko przerażona jak zobaczyłam moje monstrum w koszyku hahaha!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja podzieliłam na dwa, bo jeden wydał mi się ogromniasty ;-)

      Usuń
  4. Móje ciasto rosło jak szalone i po każdej godzinie okazywało się, że wypływa z naczynia.
    A na koniec chyba też za krótko chlebki wyrastały, ale skórak rekompensuje wszystko, prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za literówki :-( moje i skórka :-)

      Usuń
    2. Skórka boska ! Będę powtarzać, bo rodzince b. smakował.

      Usuń
  5. Agatko, cudne bochny ci wyszly! Pierwsze zdjecie u gory z odcisnietym wzorkiem grubego plotna jest sliczne! Dziekuje za wspolnie spedzony czas i pozdrwaiam swiatecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ..co blog to większe dziury:)
    Dziękuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajnie że sie pokusiłas i że Wam równiez smakował. Do nastepnego.
    Piekne bochny Agatko :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kształt kształtem, ale dziury przepiękne:-) pozdrawiam serdecznie i do następnego wspólnego pieczenia! Ela

    OdpowiedzUsuń
  9. No właśnie, ja zrobiłam jeden bochenek. Gigant. ;)))

    Dziękuję za kolejne wspólne chwile. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Idealnie okrągły i piekne dziury :) Dziekuje za wspólne pieczenie

    OdpowiedzUsuń
  11. Ładny chlebek. Pozdrawiam i dzięki za wspólne pieczenie! Spokojnych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ładny, okrąglutki i pyszny!:) Dziękuję za wspólne pieczenie, radosnych Świąt:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Święta była powtórka, tylko już w formie :-)

      Usuń
  13. Jaki okrąglutki:)) Super! Dziękuję za wspólną akcję, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniałe dziury! Dziękuję za wspólne pieczenie i pozdrawiam :)!

    OdpowiedzUsuń
  15. Może i nieco klapnęły, ale prezentują się znakomicie!
    Dziękuję za wspólne pieczenie, trzymaj się ciepło!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz